Slimme kassasystemen helpen de horeca
In de horeca is een doorlopend tekort aan personeel. Loop een willekeurige bistro, café, restaurant of broodjeszaak voorbij en er hangt een brief op de deur dat er personeel wordt gezocht. Soms moet een zaak zelfs noodgedwongen sluiten op bepaalde dagen omdat er niet genoeg medewerkers zijn om de klanten te helpen. Horeca-eigenaren zoeken daarom naarstig naar mogelijkheden om bepaalde taken met behulp van slimme software te automatiseren.
Zelf je bestelling plaatsen
Met moderne systemen kan de klant nu zelf zijn bestelling doorgeven. Sommige bedrijven gebruiken hiervoor een bestelzuil dat de klant een volgnummer geeft. Maar er zijn ook opties met een kassasysteem software en een mini terminal op elke tafel. De klant geeft via een aanraakscherm aan wat hij wil bestellen en rekent meteen af met pinpas of creditcard. De bestelling wordt doorgestuurd naar de keuken, inclusief tafelnummer, zodat deze vlot kan worden uitgeserveerd. De klant hoeft dus niet te wachten tot er een medewerker aan zijn tafel verschijnt en kan ook tussendoor direct nog een extra drankje bestellen of een volgend gerecht.
Efficiëntere inzet van personeel
Door gebruik te maken van een slim kassasysteem kun je je personeel een stuk efficiënter inzetten. Zij kunnen zich concentreren op het beantwoorden van vragen en het helpen van mensen die niet overweg kunnen met een scherm waarop ze hun bestelling kunnen doorgeven. Een klant kan overigens nog steeds een fooi achterlaten. Cash kan natuurlijk altijd op het tafeltje gelegd worden bij vertrek, maar digitale systemen kunnen ook zo worden ingesteld dat de klant bij zijn bestelling een fooi kan toevoegen. Het handige is ook dat een dergelijk systeem ook via een website kan worden gebruikt. Je klant reserveert een tafel en geeft ook meteen door wat hij wil eten. Op die manier kunnen maaltijden alvast worden voorbereid en hoeft de klant niet lang te wachten op zijn eten. Let er wel op dat mensen die uit eten gaan rustig willen genieten van hun uitje. Drie gangen serveren in een half uur tijd is meestal niet de bedoeling.
Snelle informatie voor de boekhouding
Een handige bijkomstigheid van de software van booq Solutions is dat de informatie over verkopen direct in het boekhoudprogramma kan worden gezet. Voor het doen van de aangifte omzetbelasting en voor de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting heb je als ondernemer dan veel minder werk. De gegevens kunnen direct worden verwerkt of doorgestuurd naar de boekhouder. Hierdoor is de kans op fouten of het vergeten van bonnetjes ook een stuk kleiner. Veel ondernemers in de horeca vinden dat ze veel tijd kwijt zijn met de administratie, terwijl ze zich liever bezig houden met het uitdenken van nieuwe gerechten dan met het verzamelen van alle informatie voor de volgende aangifte, iets dat hoe dan ook moet gebeuren om problemen met de Belastingdienst en misschien zelfs een boete, te voorkomen .